logo: KIDP

2025-02-06

ZUS wysyła deklaracje podatkowe PIT za 2024 rok

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) rozpoczął wysyłkę ponad 10 mln deklaracji podatkowych PIT za 2024 r. Trafią one do osób, które w ubiegłym roku otrzymały świadczenia z ubezpieczeń społecznych, takie jak renty, emerytury czy zasiłki. Deklaracje zostaną doręczone do końca lutego 2025 r.

Rodzaje deklaracji PIT

  • PIT-40A: Otrzymają go emeryci i renciści, którzy przez cały rok pobierali świadczenie z ZUS i mają saldo 0 zł lub niedopłatę podatku, która zostanie potrącona ze świadczenia za kwiecień 2025 r.
  • PIT-11A: Dotyczy osób, które:
    • Pobierały zasiłki (np. chorobowe, macierzyńskie, opiekuńcze).
    • Nie otrzymały świadczenia za grudzień.
    • Złożyły wniosek o niepobieranie zaliczek na podatek dochodowy od kwoty do 30 000 zł.
  • PIT-11: Otrzymają osoby, które pobrały świadczenia należne po osobie zmarłej, alimenty potrącone z świadczenia wypłacanego przez ZUS lub inne należności na zaspokojenie potrzeb rodziny.

Kogo ZUS nie rozlicza?

ZUS nie rozlicza osób mieszkających w państwach, z którymi Polskę łączą umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Świadczeniobiorcy z nadpłatą podatku otrzymają zwrot od urzędu skarbowego w ciągu 45 dni od złożenia zeznania podatkowego lub od 30 kwietnia, jeśli akceptowane będzie automatyczne rozliczenie e-PIT.

Jak postępować z otrzymanym PIT-em?

  • PIT-40A: Nie wymaga składania dodatkowego zeznania podatkowego, chyba że osoba chce skorzystać z ulg podatkowych.
  • PIT-11A lub PIT-11: Można samodzielnie złożyć zeznanie do 30 kwietnia 2025 r. lub skorzystać z automatycznie wygenerowanego w usłudze Twój e-PIT.

Aby uwzględnić ulgi podatkowe, konieczne jest złożenie zeznania PIT-37 lub PIT-36.

Przekazanie 1,5% podatku

Każdy emeryt i rencista może przekazać 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jeśli wskazana organizacja jest taka sama jak w poprzednim roku, nie trzeba składać dodatkowych dokumentów. W przypadku wyboru innej organizacji należy złożyć druk PIT-OP.

Co zrobić w przypadku zmiany adresu?

Jeżeli zmiana adresu została zgłoszona do ZUS po rozpoczęciu przygotowania deklaracji, dokumenty nie zostaną wysłane na nowy adres. W takim przypadku można:

  • Pobierać dokumenty z platformy PUE/eZUS od 4 lutego 2025 r.
  • Otrzymać wydruk deklaracji w placówce ZUS.

Rozwiązanie problemu nadpłaty podatku

Osoby, które otrzymują tylko trzynastą i czternastą emeryturę, mogą unikać nadpłaty, składając formularz wniosku EPD-21 o niepobieranie zaliczek na podatek od dochodu do 30 000 zł. Formularz będzie dołączony do deklaracji PIT.

Osoby korzystające z usług ZUS powinny dokładnie przeanalizować otrzymane dokumenty i podjąć odpowiednie kroki w celu prawidłowego rozliczenia podatku za 2024 r.

Źródło: ZUS

 

 

Podatnicy, którzy potrzebują konsultacji oraz objaśnienia niejasności związanych z zawiłymi przepisami, polecamy kontakt z doradcą podatkowym.

Doradcę podatkowego w swoim regionie wraz z informacją na temat usług, które oferuje, można znaleźć dzięki wyszukiwarce serwisu Podatki Bez Ryzyka.

Oficjalna lista doradców podatkowych jest też dostępna poprzez wyszukiwarkę Krajowej Izby Doradców Podatkowych - gdzie znajdują się informacje dotyczące: numeru wpisu doradcy (który poświadcza jego uprawnienia) oraz danych kontaktowych.